DORADZTWO I SZKOLENIA<br>AUDYT UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Wybór biegłego rewidenta

Utworzono: 02-01-2003

Wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego (biegłego rewidenta) w spółkach prawa handlowego zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.

OPINIA DEPARTAMENTU PRAWNEGO UZP OPUBLIKOWANA W
INFORMATORZE UZP WRZESIEŃ 2002R.

Tryb badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów określa ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U z 2002 roku, Nr 76, poz. 694). Stosownie do treści art. 4 ust. 3 tej ustawy rachunkowość jednostki obejmuje m.in. sporządzanie sprawozdań finansowych oraz, w przypadkach przewidzianych ustawą, poddanie badaniu i ogłoszenie sprawozdań finansowych.
Do badania sprawozdań finansowych uprawnieni są biegli rewidenci (art. 1 ustawy o rachunkowości, art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1994 roku o biegłych rewidentach i ich samorządzie - tekst jedn. Dz. U. z 2001 nr 31, poz. 359). Celem badania jest wyrażenie przez biegłego rewidenta pisemnej opinii wraz z raportem o tym, czy sprawozdanie finansowe jest prawidłowe oraz rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, jak też wynik finansowy badanej jednostki (art. 65 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Badanie sprawozdania finansowego przeprowadza biegły rewident spełniający warunki do wyrażenia bezstronnej i niezależnej opinii o tym sprawozdaniu (art. 66 ustawy o rachunkowości).
Stosownie do treści art. 66 ust. 4 ustawy o rachunkowości wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut, umowa lub inne wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej. Zatwierdzenie sprawozdania finansowego spółki należy do wspólników spółki jawnej, partnerskiej i komandytowej (art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości), walnego zgromadzenia spółki komandytowo – akcyjnej (art. 146 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 roku kodeks spółek handlowych - Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), zgromadzenia wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 231 § 2 ksh.), czy też walnego zgromadzenia spółki akcyjnej (art. 393 ksh.). Przed zatwierdzeniem roczne sprawozdanie finansowe jednostki podlega badaniu (art. 53 ustawy o rachunkowości). Jeżeli statut, umowa spółki lub inne wiążące spółkę przepisy prawa nie stanowią inaczej podmioty zatwierdzające sprawozdanie finansowe uprawnione są również do wyboru biegłego rewidenta, który w sposób bezstronny i niezależny przeprowadzi badanie sprawozdania. Umowę z biegłym rewidentem zawiera kierownik jednostki a koszty badania ponosi badana jednostka (art. 66 ust. 5 ustawy o rachunkowości).
Analiza ww. przepisów ustawy o rachunkowości oraz ustawy kodeks spółek handlowych prowadzi do wniosku, że wybór podmiotu, który przeprowadzi badanie sprawozdania finansowego spółki jest suwerenną, uznaniową decyzją podmiotu zatwierdzającego to sprawozdanie (wspólnicy, walne zgromadzenie, zgromadzenie wspólników), lub innego podmiotu wskazanego w statucie lub umowie spółki. Rozwiązanie takie wiąże się z koniecznością wyraźnego oddzielenia czynności kierownika jednostki jako organu prowadzącego sprawy spółki (zarząd) od zadań, które należą do kompetencji zgromadzenia wspólników, czy też walnego zgromadzenia. Zgromadzenie wspólników (walne zgromadzenie) rozpatruje i zatwierdza bowiem sprawozdanie zarządu z działalności spółki, sprawozdanie finansowe za ubiegły rok obrotowy oraz podejmuje decyzje w sprawie udzielenia członkom zarządu absolutorium z wykonania powierzonych im obowiązków. Skoro podmioty te zatwierdzają sprawozdanie finansowe dokonują one także wyboru podmiotu, który przed zatwierdzeniem przedstawi rzetelną i bezstronną opinię na temat sprawozdania (chyba, że umowa spółki (statut) przewiduje, że wybór ten należy do innego podmiotu np. do rady nadzorczej). Wybór podmiotu oznacza dokładne jego wskazanie z imienia i nazwiska w przypadku osób fizycznych, lub nazwy (firmy) i adresu (siedziby) w przypadku jednostek organizacyjnych i osób prawnych. Kierownik jednostki podpisuje natomiast z biegłym rewidentem szczegółową umowę.
Analiza powyższych rozważań oraz przepisów ustawy o zamówieniach publicznych wskazuje na istotne różnice regulacji ustawy o rachunkowości w zakresie wyboru biegłego rewidenta oraz ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty. W świetle ustawy o zamówieniach publicznych wybór oferty najkorzystniejszej należy bowiem do kierownika jednostki, a więc zarządu w spółce z o.o. i spółce akcyjnej, nie zaś do zgromadzenia wspólników (walnego zgromadzenia).
Tak więc pomimo faktu, iż czynności biegłego rewidenta mogą być zakwalifikowane jako usługa opłacana przez zamawiającego w rozumieniu ustawy u zamówieniach publicznych, z uwagi na szczególny charakter regulacji ustawy o rachunkowości i kodeksu spółek handlowych w omawianym zakresie, wybór rewidenta przez spółkę prawa handlowego zobowiązaną do stosowania ustawy o zamówieniach publicznych nie podlega obowiązkowi stosowania jej procedur.
Anita Elżanowska
Specjalista w Dep. Prawnym

Przejdź do góry strony